سنگ تراورتن عباس آباد

 

سنگ تراورتن از ته نشین شدن مواد بر اثر آب داغ یا آب سرد در غارها ایجاد شده اند که شامل استالا کتیت و استالا گمیت می باشد و در تنوع رنگ سفید تا تراورتن خاکستری ، کرم بژ، زرد، قرمز، قهوه ای موجود می باشد. تنوع این سنگ در رنگ و طرح بسیار گسترده و مواد تشکیل دهنده آن، برای ایجاد نمایی زیبا بسیار مناسب است. سنگ تراورتن عباس آباد از مصالح ساختمانی محبوب و بادوام است که در طیف رنگی ملایم به فروش می‌رسد.

سنگ تراورتن عباس آباد به دلیل زیبایی، مقاومت بالا و صیقل پذیری عالی در سنگ نمای ساختمان کاربرد دارد. به دلیل سختی بیشتر و تخلخل کمتر در مقایسه با دیگر سنگ های تراورتن و چسبندگی زیاد با ملات سیمان، استفاده از سنگ تراورتن عباس آباد ( و به طور کلی انواع تراورتن ) در ارتفاع پیشنهاد می گردد . همچنین به علت مقاومت زیاد سنگ تراورتن عباس آباد در برابر باران های اسیدی و رنگ زیبا و منحصر به فرد، این سنگ جزء مناسب ترین سنگ های تزئینی جهت استفاده در نمای ساختمان می باشد.

این سنگ تراورتن جز روشن ترین سنگ های تراورتن در ایران به شمار می آید و در مدل های بی موج و موجدار قابل فرآوری است و آنرا از خانواده سنگ های لوکس به شمار می آورند.عمده کاربری آن نیز برای نمای بیرونی ساختمان است. بازه رنگ کرم نیز به صورت موجدار و بی موج قابلیت ف رآوری داشته و متراژ تولیدی آن نسبت به رنگ سفید بیشتر است. قیمت تراورتن عباس آباد سفید نسبت به کرم از بازه قیمتی بالاتری برخوردار است.

یکی از خصوصیات اصلی آن داشتن تنوع بالا از نظر سورت بندی بوده و دیگر مشخصه عباس آباد را می‌توان به بازه رنگ سفید و کرم آن اشاره داشت و همچنین به صورت موج دار و بی موج مورد برش قرار خواهد گرفت. از نظر کاربردی می‌توان آن را مانند سایر سنگ‌های تراورتن مورد استفاده برای نمای بیرون ساختمان در نظر گرفت ولی بسیاری از سورت‌های آن  در بخش‌های داخلی از ساختمان چون لابی و بخش‌های دیگر داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معادن این سنگ در محلات واقع شده اما بیشترین تولید ان در استان اصفهان صورت می گیرد و به عنوان یکی از لوکس ترین سنگ های تراورتن با زمینه سفید در دنیا به شمار می آید.

ترکیب سنگ تراورتن عباس آباد چیست؟

سنگ تراورتن عباس اباد از ته‌نشینی رسوب آب در غارها ایجاد می‌شود و ترکیبات آن عبارتند از:

  •  کلسیم
  •  استالاکتیت
  •  استاگمتیت

علت رنگ روشن این سنگ تراورتن چیست؟

هنگام تشکیل سنگ تراورتن هرچه عناصر محلول در آب معدن آن کم‌تر باشد، سنگ روشن‌تر می‌شود. بنابراین معدن سنگ تراورتن عباس آباد مهم‌ترین عامل در ویژگی رنگی آن است.

علت کاربرد بالای سنگ تراورتن عباس آباد برای محوطه چیست؟

  1. سنگ تراورتن عباس آباد سطح خنکی دارد و برای کف محوطه و استخر عالی است.
  2. بیشتر رنگ های رایج و محبوب آن قیمت مناسبی دارند.
  3. سنگ تراورتن عباس آباد لیز نیست و در محوطه استخر امکان لیز خوردن کم می‌شود.
  4. هنگام چینش به جای ملات‌ریزی در محل، میتواند خشکه چینی شود.
  5. بافت لوکس و مجلل، یک ظاهر منحصر به فرد به محوطه می‌دهد.
  6. رنگ سنگ تراورتن به مرور زمان نمی‌پرد.

درجه بندی سنگ تراورتن عباس آباد

تراورتن سفید عباس آباد جزء سنگهای ساختمانی با قیمت مناسب محسوب می گردد . قیمت فروش سنگ تراورتن عباس آباد براساس کیفیت و رنگ آن مشخص می شود . بهترین کیفیت سنگ تراورتن عباس آباد دارای درجه سوپر و به ترتیب ممتاز ، درجه یک و درجه دو می باشند.

سنگ تراورتن سفید عباس آباد درجه ۲ به دلیل ارزان بودن در دیواره های  سوله های کارخانه های مواد غذایی و اماکن تجاری و همچنین در قسمتی از نماهای ساختمان که در دید مستقیم نمی باشند (پشت نما ) کاربرد فراوانی دارد.

 

معایب سنگ تراورتن عباس آباد چیست؟

  • یکنواخت نیست: مهم‌ترین عیب سنگ تراورتن عباس آباد، وجود رگه و خلل و فرج در آن است یعنی انتظار یک سطح آیینه نداشته باشید.
  • خرد شدن در انجماد: اگر در مناطق سردسیر که در زمستان یخبندان می‌شود هستید، سنگ تراورتن عباس‌ آباد را نخرید زیرا این سنگ نسبت به دمای انجماد مقاومت کمی دارد و در اثر یخبندان خرد می‌شود.
  • ترکیب با رزین: پیش‌تر به دلیل دو عیبی که گفتیم، سنگ‌های تراورتن زیاد محبوب نبودند و اگر کسی در نمای ساختمان تراورتن استفاده می‌کرد، می‌گفتند در ساختمانش مصالح خوب به کار نبرده است اما امروزه در کارخانه‌‌های تولید سنگ تراورتن عباس آباد می‌توانید انواع ترکیبی آن با رزیر را سفارش دهید که با این ماده تخلخل‌ها پر شده است.

سنگ تراورتن عباس آباد

اندازه مناسب برش قطعات سنگ تراورتن

اگر می‌‌خواهید محوطه ویلا یا ساختمان را با سنگ تراورتن عباس آباد زیباتر سازید ابتدا به متراژ محوطه دقت کنید.

  • محوطه 100-200 متری: برای محوطه‌سازی در این ابعاد سنگ‌های با ابعاد 15-30 سانتی‌متری را انتخاب کنیدکه حیاط کوچک به نظر نرسد.
  • محوطه 200-400 متری: در این محوطهه نسبتا بزرگ ضمن مشورت با طراح ساختمان و فروشنده سنگ تراورتن می‌توانید برش‌های 30-50 سانتی‌متری را سفارش دهید تا چیدمان این‌سنگ‌های زیبا بر کف محوطه شبیه کاشی و موزاییک نشود.
  • محوطه بالای 400 متر: در این فضاها باید از برش‌های بزرگ یعنی 50-70 سانتی‌متری به کار ببرید تا با حیاط پهناورتان هماهنگ باشد.
  • محوطه فضای سبز: طراح محوطه فضای سبز شما بسته به طراحی آلاچیق، پرگولا، استخر و سایر عوامل ممکن است ابعاد ریز یا درشتی از سنگ تراورتن عباس آباد را برای‌تان سفارش دهد.

 

تفاوت سنگ تراورتن عباس آباد و سنگ تراورتن حاجی آباد

سنگ تراورتن عباس آباد در برابر عواملی مانند باران های اسیدی، گرم و سرد شدن هوا، تابش خور خورشید، مواد شوینده، … مقاومت بسیار بالایی دارد. علاوه بر مقاومت بالا، بر روی سطح سنگ تراورتن خلل و فرج وجود دارد. خلل و فرج باعث می شود ملات به خوبی در سنگ فرو رفته و سنگ بر روی سطح کار با چسبندگی بالا نصب شود. بنابراین اگر از این سنگ تراورتن در ارتفاع استفاده کردید، اصلا نگران این موضوع نباشید که بعد از گذشت چند سال سنگ نما از کار جدا شود.

سنگ تراورتن حاجی آباد نسبت به سنگ تراورتن عباس آباد تخلل کمتری دارد. به همین دلیل از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است و ساب پذیری خوبی دارد. سنگ تراورتن نما حاجی آباد را به صورت های چرمی، تیشه ای، آنتیک، … فرآوری می کنند. این سنگ هم مانند سنگ عباس آباد از مقاوم ترین سنگهای ساختمانی به حساب می آید. سنگ حاجی آباد در برابر ضربه، سایش، آلودگی هوا، تغییرات جوی، باران ها اسیدی، … مقاومت بالایی دارد.

 

قیمت تراورتن عباس آباد

قیمت تراورتن عباس آباد مانند سایر سنگ‌های تراورتن به پارامترهای متنوعی بستگی دارد که در این بین می‌توان به سورت بندی ، ابعاد، ضخامت، کیفیت فرآوری و همچنین متراژ آن اشاره کرد . تراورتن عباس آباد از نظر سورت بندی یکی از متنوع‌ترین سنگ‌های ساختمانی بوده و  هر سورت دارای قیمت مختص به خود می‌باشد، برای نمونه سورت‌های سفید و یکدست از بازه قیمتی بالاتری نسبت به سورت‌های کرم می‌باشند. بالا بودن سورت ان موجب شده تا متراژ نیز بر روی قیمت تاثیر گذار باشد و برخلاف سایر سنگ‌های ساختمانی، متراژ و قیمت رابطه مستقیم با یکدیگر داشته باشند . ابعاد نیز از این موارد غیرقابل انکار نیست و برای نمونه ابعاد و ضخامت  بالاتر موجب خواهد شد تا قیمت آن نیز افزایش یابد و بیشترین ابعادی که از این تراورتن می‌توان در بازار یافت ، ابعاد تایل ، پلاک و اسلب می‌باشد .

خرید و فروش تراورتن عباس آباد

باتوجه به قرارگرفتن موقعیت معادن عباس آباد در محلات اما این سنگ به صورت گسترده و در متراژ انبوه در استان اصفهان مورد فرآوری و تولید قرار می‌گیرد.