۴ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

نگاهی کامل به سنگ و سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی

 

آشنایی با سنگ، سرگروه سنگ ساختمانی

زمین شناسان سنگ (stone)  به این صورن تعریف می نمایند: سنگ مواد جامدی از پوسته زمین است که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته‌اند، تشکیل شده‌است. به عبارت دیگر تجمعی طبیعی و جامد از مواد معدنی یا شبه معدنی را سنگ می نامند. کانی ها هم مواد جامد، طبیعی، معمولا متبلور، غیر آلی، همگن و با ترکیبات شیمیایی مشخص  می باشد. لایه خارجی جامد زمین (سنگ‌کره) از سنگ تشکیل شده‌است و سنگ کره نامیده می شود.

سنگها در سه دسته کلی:آذرین، رسوبی و دگرگون شده تقسیم می شوند. دانش شناختن سنگ‌ها را سنگ‌شناسی می‌گویند. لازم به ذکر است عنصر اصلی تشکیل دهنده تمامی سنگ‌ها سیلیس است.

تفاوت سنگ و خاک در چیست؟

سنگ با خاک چه تفاوتی دارد؟از نظر زمین شناسی خاک توده ای از ذرات با دانه های به هم چسبیده یا متراکم است که بر اثر هوازدگی سنگ ها و به طور بر جا تشکیل می شود.سنگ ساختمانیبر همین اساس مهمترین تفاوت خاک و سنگ اختلاف در میزان فشردگی و چسبندگی آن‌ها به یکدیگر است.

سنگها چگونه تشکیل می شوند؟

سنگها از طریق دو فرایند کوه زایی و کوه سایی در زمین به وجود می آیند. کوه زایی یا ایجاد کوه بر اثر فشارهای کره مذاب درون زمین به پوسته جامد سطح آن ایجاد می گردد. در مقابل هوازدگی یا کوه سایی براساس روندی که باعث خرد شدن و تغییر شکل مواد سخت سطح زمین و موادی که با جو در تماس هستند، ساخته می شوند. عوامل فرسایش یا هوازدگی به دو گروه فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند.

ادامه مطلب...
۱۹ مهر ۹۹ ، ۰۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
modir mohtava

انتخاب سنگ ساختمانی مناسب

سنگ ساختمانی

 

سنگ ساختمانی بایستی از لحاظ بافت و ظاهر، یکنواخت و بدون ترک بوده و عاری از رگه‌های خاکی مارنی، میکانی، پریت، ترکیبات سولفاتی و سولفیدی (حداکثر SO3 به ۱% وزنی محدود می‌شود) و سایر موادی باشند که تحت‌تأثیر عوامل جوّی و هوازدگی خراب می‌گردند؛ زیرا در این صورت استحکامی نخواهند داشت.

دو گروه از سنگ‌های طبیعی که در نمای ساختمان به کار می‌روند، سنگ‌های آهکی و سنگ‌های آذرین هستند. سنگ‌های آهکی معمولاً به دلیل وجود رگه‌هایی که در آنها دیده می‌شود، استحکام چندانی ندارند. مشکل سنگ‌های آذرین معمولاً جذب آب پایین و عدم چسبندگی با بدنه ساختمان است.

انتخاب سنگ نما

نمای ساختمان به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط جوی (باران، یخبندان، آفتاب و آلاینده‌ها) از اهمیت خاصی برخوردار است. سنگ نما باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند در برابر این عوامل دوام بیاورد. بنابراین سنگی که جهت نما استفاده می‌شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

– متناسب با آب و هوای منطقه باشد: سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد. مثلاً در مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید دارای تخلخل بسیار کم باشد. در غیر این صورت ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود یا در مکان‌هایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد.

ادامه مطلب...
۱۵ مهر ۹۹ ، ۲۳:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
modir mohtava

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی سنگ چینی سنگ ساختمانی چینی

 

 

سنگ‌هایی که در ساختمان به کارمی‌روند با نام‌های سنگ قواره، سنگ بادبر ،سنگ لاشه‌، و سنگ پلاک شناخته می‌شوند. انواع سنگ ساختمانی به یکی از صورت‌های طبیعی می‌باشند؛ مانند: «قلوه‌سنگ»، «کار شده» و «بادبر و خرد» یا  از معدن حاصل می‌گردد که باید جهت مصرف در ساختمان آماده شود که این آماده‌سازی معمولاً به دو صورت کار شده و خرد شده (شن و ماسه) صورت می‌پذیرد.

سنگ ساختمانی قواره

سنگی است که از سنگ لاشه بدست می آید و در کارگاه ساختمانی با کمی تیشه کاری ابعاد منظمی یافته و دارای گوشه های معین می گردد از سنگ قواره برای دیوارهای باربر ، جدول .سازی و کف. سازی هایی که نیاز به کمی نما سازی دارن استفاده می شود.

سنگ ساختمانی بادبر

سنگی است که با تیشه کاری کاملا شکل منظمی یافته و بویژه یک طرف آن شکل صاف به خود میگیرد .سنگ بادبر را در تونل سازی ، پل سازی ، جدول سازی ، دیوار های باربر و غیر باربر ، سنگفرش و پله استفاده می کنند و یکی از عمده ترین کاربردهای مهندسی سنگ لاشه و مالون بویژه در نقاط کوهستانی اجرای قوسهای سنگی است که در پلها ، درگاهها و طاق .زیرین دالانهای سنگی مورد مصرف قرار میگیرد.

سنگ ساختمانی پلاک

برای نما سازی در سطوح از سنگ پلاک استفاده می شود برای تهیه سنگ پلاک سنگ قله را در کارگاه سنگبری به ضخامتهای مورد نظر برش داده و سپس آن را تا حد جلا و آینه شدن ساب می دهند.

سنگ تزئیناتی ارزان را از تراورتن و سنگهای گران قیمت را از گرانیت و مرمر انتخاب می کنند. سنگ پلاک را برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و در کف ، دیوارپله ، کف پنجره ، کنار و زیر دیوار گچی و .وسایل تزئیناتی نظیر گلدان ، شمعدان ، جدول و جوی و غیره استفاده می کنند.

سنگ‌های کار شده را به شکل یک تیشه‌ای، دو تیشه‌ای، تخت، تراش، ساییده، لاشه و کلنگی در قسمت‌های گوناگون ساختمان مانند پی، دیوار، نمای کرسی‌چینی (ازاره)، نمای دیوار، پله، فرش‌کف‌ها و نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌کنند. نام‌گذاری سنگ‌های خرد شده با توجه به ریزی و درشتی دانه‌هایشان انجام می‌گیرد.

از انواع سنگ ساختمانی مورد استفاده در ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ادامه مطلب...
۱۴ مهر ۹۹ ، ۲۰:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
modir mohtava

آشنایی با سنگ ساختمانی تراورتن

 

سنگ ساختمانی تراورتن، سنگی بجا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند. درواقع نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به‌شمار می‌رود. این حفرات موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب‌گذاری است. هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. میزان گرما و ارتفاع منطقه نیز بر کیفیت سنگ ساختمانی تراورتن تأثیر می‌گذارد.

شکل ظاهری سنگ ساختمانی تراورتن

سنگ ساختمانی تراورتن دارای بافتی متخلخل و رنگ‌های متنوع و نواری شکل است که تنوع رنگی آن به علت اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب‌گذاری در عناصر سنگ وجود دارند و خود را به صورت رگه‌های مختلف نشان می‌دهند. قابل ذکر است که چون این رگه‌ها دارای ترکیب شیمیای متفاوت از زمینه سنگ می‌باشند در سنگ ایجاد شده دارای استحکام کمتری بوده و نقطه حساس یک سنگ را تشکیل می‌دهند که کمترین مقاومت را در برابر ضربه یا فشار از خود نشان می‌دهند و هر چه سنگ دارای رگه‌ها و ناخالصی‌های کمتری باشد استحکام بالاتری را دارا می‌باشد.

ادامه مطلب...
۱۳ مهر ۹۹ ، ۲۳:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
modir mohtava